`ဗုဒၶသည္ ေရႊပန္းထိမ္သည္သား စုႏၵ၏ ၀က္သားဆြမ္းကို
ဘုဥ္းေပးၿပီးေနာက္ ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ အျပင္းအထန္ ခံစားရ၏။ သို႔ရာတြင္
စုႏၵအား စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ ေနာက္ဆုံး ဘုဥ္းေပးေသာ
ဆြမ္းသည္
အျခားဆြမ္းတို႔ထက္ အက်ိဳးအာနိသင္ ႀကီးမားသည္ဟု ဘုရားရွင္
မ်က္ေမွာက္မွ ၾကားလုိက္ရေၾကာင္း ေျပာျပ၍ စုႏၵ၏ ႏွလုံးမသာယာျခင္းကို
ေျဖေဖ်ာက္ရန္ အရွင္အာနႏၵာအား မွာၾကား ေတာ္မူခဲ့၏။´ (ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ-စာ
၄၃)
အထက္ပါ ေရးသားခ်က္၌ -
(၁) ဘုရားရွင္သည္ စုႏၵ၏ ၀က္သားဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးျခင္းေၾကာင့္ ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ခံစားရ၏။
(၂) ထိုသို႔ပင္ ခံစားရေသာ္လည္း စုႏၵအား စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ ေနာက္ဆုံး ဘုဥ္းေပးေသာ ဆြမ္းသည္ အျခားဆြမ္းတို႔ထက္ အက်ိဳးအာနိသင္ ႀကီးမားသည္ဟု (ႀကံဖန္ကာ) မိန္႔ေတာ္မူ၏- ဟူေသာ အယူအဆ အမွားႏွစ္ရပ္ ပါ၀င္ေနသည္ကို ေတြ႕ရ၏။
(၁) ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ျဖစ္ရျခင္းသည္ ၀က္သားဆြမ္းေၾကာင့္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို အ႒ကထာ၌ ဤသို႔ မိန္႔ဆိုထား၏။
`ဘုတၱႆ စ သူကရမဒၵေ၀နာတိ ဘုတၱႆ ဥဒပါဒိ၊ န ပန ဘုတၱပစၥယာ။ ယဒိ ဟိ အဘုတၱႆ ဥပဇိၨႆထ၊ အတိခေရာ ဘ၀ိႆတိ။ သိနိဒၶေဘာဇနံ ဘုတၱတၱာ ပနႆ တႏုေ၀ဒနာ အေဟာသိ။ ေတေန၀ ပဒသာ ဂႏံၲဳ အသကိၡ။´ (ဒီ ၊ ၂၊ ၁၅၉)
`ေရႊပန္းထိမ္သည္သား စုႏၵ၏ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီးေသာ ျမတ္စြာဘုရားအား ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ျဖစ္သည္ဆိုေသာ္လည္း ဘုဥ္းေပးျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္မဟုတ္။ မွန္၏။ မဘုဥ္းေပးမီ ထိုေရာဂါ ျဖစ္ပြားခဲ့လွ်င္ အလြန္ၾကမ္းတမ္းေလရာ၏။ ႏူးညံ့ေသာ ေဘာဇဥ္ကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရျခင္းေၾကာင့္ ေ၀ဒနာနည္းပါးစြာ ျဖစ္ရ၏။ ထုိေၾကာင့္ပင္ (ကုသိနာ႐ုံျပည္သို႔ ေရာက္ေအာင္) ေျခလ်င္ ႂကြသြားေတာ္မူႏုိင္ေလသည္။´
သို႔ဆိုလွ်င္ အဘယ္ေၾကာင့္ ၀မ္းေတာ္လားရသနည္း-ဟူမူ ေရွးမေကာင္းမႈကံ၏ အက်ိဳးဆက္ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ ဟု မွတ္အပ္၏။
၀ိပါက္ေတာ္ (၀ါ) ၀ဋ္ေတာ္ ဆယ့္ႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ ဧကာဒသမ၀ဋ္ေတာ္အေၾကာင္းကို မဟာဗုဒၶ၀င္၌ ဤသို႔ ဆိုထား၏။
`ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ အေလာင္းေတာ္ျဖစ္စဥ္ တစ္ခုေသာ ဘ၀၀ယ္ ေဆးဆရာ ျဖစ္ခဲ့၍ ေဆးဖိုး၀ါးခ မေပးလိုေသာ သူေဌးသားတစ္ေယာက္ ကို ၀မ္းလားေဆး တိုက္ေကြၽးခဲ့ေလသည္။
`ထိုမေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ ဤေနာက္ဆုံး ပစိၧမဘ၀ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ၍ ယခု ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူခါနီးအခါ ၀မ္းေသြးသြန္သည့္ ေရာဂါေ၀ဒနာ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္မွာ စြဲကပ္လာရေလသည္။´ (မဟာဗုဒၶ၀င္ ၊ ၅၊ ၄၀၀)
(၂) ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သူေဌးသမီး သုဇာတာလွဴေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းႏွင့္ စုႏၵလွဴေသာ ေတာ၀က္ပ်ိဳသားဆြမ္းတို႔ကို အက်ိဳးလည္းႀကီးမားၿပီး အက်ိဳး၀ိပါက္လည္း တူမွ်ၾကေၾကာင္း ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။
ယင္းသို႔ ေဟာၾကားရာတြင္ ဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း ေဟာၾကားျခင္း ျဖစ္၏။ သနားျခင္း၊ စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလိုျခင္း စေသာ အေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ မဟုတ္မမွန္ လီဆယ္ကာ ေဟာေျပာခဲ့ျခင္း မဟုတ္။
ထိုဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳးေပးတူၾကျခင္း အေၾကာင္းကို မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ အ႒ကထာလာသည့္အတိုင္း သိသာ႐ုံ ျပဆိုပါမည္။
ဤ၌ သုဇာတာသူေဌးသမီးသည္ ဘုရားမျဖစ္ခင္က လွဴ၏။ စုႏၵသည္ ဘုရားျဖစ္ၿပီးမွ လွဴ၏။ သို႔ပါလ်က္ ထုိဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးခ်င္း တူမွ်ၾကပါကုန္သနည္း...ဟု ေမးဖြယ္ရွိ၏။
အေျဖကား...
(က) ပရိနိဗၺာနသမတာယစ=ပရိနိဗၺာန္စံျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊
(ခ) သမာပတိၱသမတာယစ=သမာပတ္ကို ၀င္စားႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ (ဂ) အႏုႆရဏသမတာယစ = ေနာင္အခ်ိန္၀ယ္ ေအာက္ေမ့ ပုံခ်င္း တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳး ေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။
အနည္းငယ္ အက်ယ္ခ်ဲ႕၍ဆုိရလွ်င္-
(က) ျမတ္ဗုဒၶသည္ သုဇာတာသူေဌးသမီး လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပး၍ ထိုေန႔၌ပင္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူကာ ကိေလသာမ်ား အႂကြင္းအက်န္မရိွ ကင္းစင္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကုန္၏။
၀ိပါက္နာမကၡႏၶာ ကဋတၱာ႐ုပ္ဟု ဆိုအပ္ေသာ ကိုယ္ခႏၶာႀကီးကား ႂကြင္းက်န္ တည္ရွိေသး၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားျဖစ္ေသာေန႔သည္ ခႏၶာအႂကြင္းအက်န္ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ သဥပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ကိေလသပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေသာေန႔ ျဖစ္၏။
စုႏၵလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရ၍ ေဘာဇနသပၸာယျဖစ္ကာ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ခႏၶာတုိ႔ကို ပယ္စြန္႔ေတာ္မူႏုိင္၏။ အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူ၏။
ဤသို႔ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ အလြယ္တကူ ၀င္စံႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအေနအားျဖင့္ ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ တူညီၾကေသာေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္းလည္း တူမွ်ၾကေလသည္။
(ခ) ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဘုရားျဖစ္မည့္ေန႔၌ သုဇာတာလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ကုေဋေပါင္း ႏွစ္သန္းေလးသိန္း အေရအတြက္ရွိေသာ ေဒ၀သိက ၀လဥၨနသမာပတ္ (ေန႔စဥ္ ၀င္စားၿမဲသမာပတ္) တုိ႔ကို ၀င္စားေတာ္မူ၏။
ထို႔အတူ ပရိနိဗၺာန္စံမည့္ေန႔၌လည္း စုႏၵလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ေဒ၀သိက၀လဥၨန သမာပတ္ကို ၀င္စားေတာ္မူ၏။ ထိုဆြမ္းတို႔ကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရ ေသာေၾကာင့္ ထိုသမာပတ္တို႔ကို ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ၀င္စားေတာ္မူႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္ ထိုဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။ (ထိုသမာပတ္အေၾကာင္း အက်ယ္သိလိုမူ မဟာဗုဒၶ၀င္၊ ပဥၥမတြဲ၊ ၄၁၄-၌ ၾကည့္ေလ။)
(ဂ) သုဇာတာသည္ ေနာင္အခ်ိန္၌ `ငါ ဃနာႏုိ႔ဆြမ္း လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ပုဂိၢဳလ္သည္ ေညာင္ပင္ေစာင့္ ႐ုကၡစိုးနတ္မင္း မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ထိုပုဂိၢဳလ္ကား ဘုရားေလာင္းတဲ့။ ငါလွဴတဲ့ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးၿပီး ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူၿပီတဲ့။ ထုိျမတ္စြာဘုရားရွင္အား သတၱသတၱာဟ စံေတာ္မူစဥ္ ၄၉-ရက္ပတ္လုံး ငါလွဴတဲ့ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းနဲ႔ မွ်တေတာ္မူသတဲ့´ ဟူေသာ သတင္းစကား ၾကားသိေလ၏။
ထိုသို႔ၾကားသိရ၍ `အရေတာ္ေလစြ´ ဟု အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့လ်က္ အားႀကီးေသာ ပီတိေသာမနႆမ်ား ျဖစ္ပြားရေလ၏။
စုႏၵ၏ သႏၲာန္၌လည္း ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးေနာက္၌ `ငါသည္ ေနာက္ဆုံးဆြမ္းကို လွဴဒါန္းအပ္ၿပီတဲ့။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တရားအေပါင္းတို႔၏ အထြတ္အထိပ္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကို ယူအပ္ၿပီတဲ့၊ ငါ့ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူသတဲ့´ ဟု သတင္းစကား ၾကားသိရ၍ `ငါ့အဖို႔ အရေတာ္ေလစြ´ ဟု အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့လ်က္ အလြန္ အားႀကီးေသာ ပီတိေသာမနႆမ်ား ျဖစ္ပြားရေလ၏။
ဤသို႔ အလွဴရွင္ႏွစ္ဦးတို႔၏ ေအာက္ေမ့ပုံခ်င္း တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္း ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတို႔ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။
ဤသို႔လွ်င္ စုႏၵ၏ ဆြမ္းအလွဴသည္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးႀကီးေသာေၾကာင့္သာ အက်ိဳးႀကီးေၾကာင္း ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္ဟု မွတ္အပ္၏။
မွန္၏။ ဘုရားရွင္တုိ႔မည္သည္ သနား႐ုံသက္သက္၊ စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလုိ႐ုံ သက္သက္မွ်ျဖင့္ သူတစ္ပါးႏွစ္လိုဖြယ္ရွိေစကာမူ မဟုတ္မမွန္ေသာ စကားကို မည္သည့္အခါမွ် မိန္႔ေတာ္မမူခဲ့ေပ။
(၁) ဘုရားရွင္သည္ စုႏၵ၏ ၀က္သားဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးျခင္းေၾကာင့္ ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ခံစားရ၏။
(၂) ထိုသို႔ပင္ ခံစားရေသာ္လည္း စုႏၵအား စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ ေနာက္ဆုံး ဘုဥ္းေပးေသာ ဆြမ္းသည္ အျခားဆြမ္းတို႔ထက္ အက်ိဳးအာနိသင္ ႀကီးမားသည္ဟု (ႀကံဖန္ကာ) မိန္႔ေတာ္မူ၏- ဟူေသာ အယူအဆ အမွားႏွစ္ရပ္ ပါ၀င္ေနသည္ကို ေတြ႕ရ၏။
(၁) ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ျဖစ္ရျခင္းသည္ ၀က္သားဆြမ္းေၾကာင့္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို အ႒ကထာ၌ ဤသို႔ မိန္႔ဆိုထား၏။
`ဘုတၱႆ စ သူကရမဒၵေ၀နာတိ ဘုတၱႆ ဥဒပါဒိ၊ န ပန ဘုတၱပစၥယာ။ ယဒိ ဟိ အဘုတၱႆ ဥပဇိၨႆထ၊ အတိခေရာ ဘ၀ိႆတိ။ သိနိဒၶေဘာဇနံ ဘုတၱတၱာ ပနႆ တႏုေ၀ဒနာ အေဟာသိ။ ေတေန၀ ပဒသာ ဂႏံၲဳ အသကိၡ။´ (ဒီ ၊ ၂၊ ၁၅၉)
`ေရႊပန္းထိမ္သည္သား စုႏၵ၏ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီးေသာ ျမတ္စြာဘုရားအား ၀မ္းေသြးသြန္ေရာဂါ ျဖစ္သည္ဆိုေသာ္လည္း ဘုဥ္းေပးျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္မဟုတ္။ မွန္၏။ မဘုဥ္းေပးမီ ထိုေရာဂါ ျဖစ္ပြားခဲ့လွ်င္ အလြန္ၾကမ္းတမ္းေလရာ၏။ ႏူးညံ့ေသာ ေဘာဇဥ္ကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရျခင္းေၾကာင့္ ေ၀ဒနာနည္းပါးစြာ ျဖစ္ရ၏။ ထုိေၾကာင့္ပင္ (ကုသိနာ႐ုံျပည္သို႔ ေရာက္ေအာင္) ေျခလ်င္ ႂကြသြားေတာ္မူႏုိင္ေလသည္။´
သို႔ဆိုလွ်င္ အဘယ္ေၾကာင့္ ၀မ္းေတာ္လားရသနည္း-ဟူမူ ေရွးမေကာင္းမႈကံ၏ အက်ိဳးဆက္ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ ဟု မွတ္အပ္၏။
၀ိပါက္ေတာ္ (၀ါ) ၀ဋ္ေတာ္ ဆယ့္ႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ ဧကာဒသမ၀ဋ္ေတာ္အေၾကာင္းကို မဟာဗုဒၶ၀င္၌ ဤသို႔ ဆိုထား၏။
`ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ အေလာင္းေတာ္ျဖစ္စဥ္ တစ္ခုေသာ ဘ၀၀ယ္ ေဆးဆရာ ျဖစ္ခဲ့၍ ေဆးဖိုး၀ါးခ မေပးလိုေသာ သူေဌးသားတစ္ေယာက္ ကို ၀မ္းလားေဆး တိုက္ေကြၽးခဲ့ေလသည္။
`ထိုမေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ ဤေနာက္ဆုံး ပစိၧမဘ၀ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ၍ ယခု ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူခါနီးအခါ ၀မ္းေသြးသြန္သည့္ ေရာဂါေ၀ဒနာ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္မွာ စြဲကပ္လာရေလသည္။´ (မဟာဗုဒၶ၀င္ ၊ ၅၊ ၄၀၀)
(၂) ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သူေဌးသမီး သုဇာတာလွဴေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းႏွင့္ စုႏၵလွဴေသာ ေတာ၀က္ပ်ိဳသားဆြမ္းတို႔ကို အက်ိဳးလည္းႀကီးမားၿပီး အက်ိဳး၀ိပါက္လည္း တူမွ်ၾကေၾကာင္း ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။
ယင္းသို႔ ေဟာၾကားရာတြင္ ဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း ေဟာၾကားျခင္း ျဖစ္၏။ သနားျခင္း၊ စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလိုျခင္း စေသာ အေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ မဟုတ္မမွန္ လီဆယ္ကာ ေဟာေျပာခဲ့ျခင္း မဟုတ္။
ထိုဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳးေပးတူၾကျခင္း အေၾကာင္းကို မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ အ႒ကထာလာသည့္အတိုင္း သိသာ႐ုံ ျပဆိုပါမည္။
ဤ၌ သုဇာတာသူေဌးသမီးသည္ ဘုရားမျဖစ္ခင္က လွဴ၏။ စုႏၵသည္ ဘုရားျဖစ္ၿပီးမွ လွဴ၏။ သို႔ပါလ်က္ ထုိဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးခ်င္း တူမွ်ၾကပါကုန္သနည္း...ဟု ေမးဖြယ္ရွိ၏။
အေျဖကား...
(က) ပရိနိဗၺာနသမတာယစ=ပရိနိဗၺာန္စံျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊
(ခ) သမာပတိၱသမတာယစ=သမာပတ္ကို ၀င္စားႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ (ဂ) အႏုႆရဏသမတာယစ = ေနာင္အခ်ိန္၀ယ္ ေအာက္ေမ့ ပုံခ်င္း တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳး ေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။
အနည္းငယ္ အက်ယ္ခ်ဲ႕၍ဆုိရလွ်င္-
(က) ျမတ္ဗုဒၶသည္ သုဇာတာသူေဌးသမီး လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပး၍ ထိုေန႔၌ပင္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူကာ ကိေလသာမ်ား အႂကြင္းအက်န္မရိွ ကင္းစင္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကုန္၏။
၀ိပါက္နာမကၡႏၶာ ကဋတၱာ႐ုပ္ဟု ဆိုအပ္ေသာ ကိုယ္ခႏၶာႀကီးကား ႂကြင္းက်န္ တည္ရွိေသး၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားျဖစ္ေသာေန႔သည္ ခႏၶာအႂကြင္းအက်န္ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ သဥပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ကိေလသပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေသာေန႔ ျဖစ္၏။
စုႏၵလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရ၍ ေဘာဇနသပၸာယျဖစ္ကာ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ခႏၶာတုိ႔ကို ပယ္စြန္႔ေတာ္မူႏုိင္၏။ အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူ၏။
ဤသို႔ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ အလြယ္တကူ ၀င္စံႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအေနအားျဖင့္ ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ တူညီၾကေသာေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္းလည္း တူမွ်ၾကေလသည္။
(ခ) ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဘုရားျဖစ္မည့္ေန႔၌ သုဇာတာလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ကုေဋေပါင္း ႏွစ္သန္းေလးသိန္း အေရအတြက္ရွိေသာ ေဒ၀သိက ၀လဥၨနသမာပတ္ (ေန႔စဥ္ ၀င္စားၿမဲသမာပတ္) တုိ႔ကို ၀င္စားေတာ္မူ၏။
ထို႔အတူ ပရိနိဗၺာန္စံမည့္ေန႔၌လည္း စုႏၵလွဴေသာ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ေဒ၀သိက၀လဥၨန သမာပတ္ကို ၀င္စားေတာ္မူ၏။ ထိုဆြမ္းတို႔ကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူရ ေသာေၾကာင့္ ထိုသမာပတ္တို႔ကို ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ၀င္စားေတာ္မူႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းအျဖစ္ တူမွ်ေသာေၾကာင့္ ထိုဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။ (ထိုသမာပတ္အေၾကာင္း အက်ယ္သိလိုမူ မဟာဗုဒၶ၀င္၊ ပဥၥမတြဲ၊ ၄၁၄-၌ ၾကည့္ေလ။)
(ဂ) သုဇာတာသည္ ေနာင္အခ်ိန္၌ `ငါ ဃနာႏုိ႔ဆြမ္း လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ပုဂိၢဳလ္သည္ ေညာင္ပင္ေစာင့္ ႐ုကၡစိုးနတ္မင္း မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ထိုပုဂိၢဳလ္ကား ဘုရားေလာင္းတဲ့။ ငါလွဴတဲ့ ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးၿပီး ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူၿပီတဲ့။ ထုိျမတ္စြာဘုရားရွင္အား သတၱသတၱာဟ စံေတာ္မူစဥ္ ၄၉-ရက္ပတ္လုံး ငါလွဴတဲ့ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းနဲ႔ မွ်တေတာ္မူသတဲ့´ ဟူေသာ သတင္းစကား ၾကားသိေလ၏။
ထိုသို႔ၾကားသိရ၍ `အရေတာ္ေလစြ´ ဟု အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့လ်က္ အားႀကီးေသာ ပီတိေသာမနႆမ်ား ျဖစ္ပြားရေလ၏။
စုႏၵ၏ သႏၲာန္၌လည္း ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးေနာက္၌ `ငါသည္ ေနာက္ဆုံးဆြမ္းကို လွဴဒါန္းအပ္ၿပီတဲ့။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တရားအေပါင္းတို႔၏ အထြတ္အထိပ္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကို ယူအပ္ၿပီတဲ့၊ ငါ့ဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာနဓာတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူသတဲ့´ ဟု သတင္းစကား ၾကားသိရ၍ `ငါ့အဖို႔ အရေတာ္ေလစြ´ ဟု အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့လ်က္ အလြန္ အားႀကီးေသာ ပီတိေသာမနႆမ်ား ျဖစ္ပြားရေလ၏။
ဤသို႔ အလွဴရွင္ႏွစ္ဦးတို႔၏ ေအာက္ေမ့ပုံခ်င္း တူမွ်ေသာေၾကာင့္လည္း ဆြမ္းႏွစ္မ်ိဳးတို႔ အက်ိဳးေပးပုံခ်င္း တူမွ်ၾကေလသည္။
ဤသို႔လွ်င္ စုႏၵ၏ ဆြမ္းအလွဴသည္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးႀကီးေသာေၾကာင့္သာ အက်ိဳးႀကီးေၾကာင္း ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္ဟု မွတ္အပ္၏။
မွန္၏။ ဘုရားရွင္တုိ႔မည္သည္ သနား႐ုံသက္သက္၊ စိတ္မေကာင္း မျဖစ္ေစလုိ႐ုံ သက္သက္မွ်ျဖင့္ သူတစ္ပါးႏွစ္လိုဖြယ္ရွိေစကာမူ မဟုတ္မမွန္ေသာ စကားကို မည္သည့္အခါမွ် မိန္႔ေတာ္မမူခဲ့ေပ။
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
၂၀၀၈-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ဓမၼရံသီမဂၢဇင္း
၂၀၀၈-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ဓမၼရံသီမဂၢဇင္း
No comments:
Post a Comment